19. Beogradski internacionalni teatarski festival – BITEF Klasika i antiklasika 85 / 15. septembar–30. septembar 1985. godine

19. Belgrade International Theater Festival - BITEF Classics and Anticlassics 85 / 15 September-30. September 1985

19. Beogradski internacionalni teatarski festival – BITEF Klasika i antiklasika 85 / 15. septembar–30. septembar 1985. godine2018-09-05T07:18:28+00:00

Dizajn / Design: Saveta Mašić / Slobodan Mašić (1939-2016)

KLASIKA I ANTIKLASIKA 85

Na ovogodišnjem, 19. BITEFU uočavaju se dva toka – klasični i antiklasični, i to samo na prvi pogled: dva toka deluju kao da su odvojeni i da teku nezavisno jedno od drugoga. Medutim, dublji pogled u suštinu predstava pokazuje da to nisu dva odvojena toka, več dve tendencije koje se bore u okviru istog pokreta, iste estetike i najčešče, iste predstave.

Klasika nije samo čin uzimanja, kao predmeta svog pozorišnog interesovanja, nekog klasičnog dramskog dela – Shakespearea, Molièrea, Victora Hugoa, Čehova ili Gorkog – već i istraživanje klasičnih formi pozorišnog
izražavanja, njihovo obnavljanje sa osećanjem nostalgije i spontano suprotstavljanje sopstvenoj nostalgiji.

I avangarda našeg vremena ima svoju klasiku, tako da i najnovija pozorišna traganja sadrže polemiku sa prethodnom generacijom tragalaca.

Neverbalno, antiliterarno pozorište, ta snažna tendencija modernog pozorišta, neprestano mora da prevazilazi svoje pronalaske, uspehe, rezultate, svoju vlastitu klasiku.

Dogadaji koji su se desili u okviru pokreta koji se formuliše kao transavangarda, jedini markantni pravac teorijski formulisan 80-tih godina, svedočanstvo su tih postavki, mada ne i jedini dokazi. S druge strane, predstave čiji su povod klasična dramska dela na 19. BITEFU, svaka na svoj način, sadrže antiklasični ključ.

Svaka ta predstava, u jačoj ili blažoj formi, sadrži nešto razorno, antiklasično, novo.

Čini nam se da bi 19. BITEF, sa poznatim imenima sa prošlih BITEFA koji su nam doneli nova videnja pozorišta, sa novim imenima koja se tek afirmišu na svetskom pozorišnom prostoru, mogao biti dobar uvod u jubilarni 20. BITEF sledeče godine.

Želja nam je da se na tom BITEFU, posle dve decenije, okupi u Beogradu što veci broj onih koji su ga obeležili a koji još stvaraju živo pozorište i učestvuju u avanturi savremenog teatra sveta. Uvereni smo da će dvadesetogodišnjica BITEFA biti i naš i njihov jubilej.

Mira Trailovič i Jovan Ćirilov

CLASSICAL AND ANTICLASSICAL ’85

At first glance two trends are apparent at this year’s 19th BITEF – classical and anticlassical. This is so at first glance: the two trends appear divorced and developing independently one from the other. However deeper insight into the essence of the performances show that these are not two separate trends but two tendencies which struggle within the same movement, the same aesthetics and most often within the framework of the same performance.

Classical is not merely the act of taking a classical piece of work for the subject of ones theatrical interest – Shakespeare, Molière, Victor Hugo, Tchékhov or Gorky – but also the study of the classical forms of theatrical expression, their restoration with nostalgic feelings and the spontanious opposition to personal nostalgia.

The avantgarde of our days has its own classics and the latest theatrical searches incorporate polemics with the preceding generation of searchers. Non-verbal, anti-literal theatre, that forceful tendency of the modern theatre, must constatly overcome its findings, successess and results; its own classics.

Events which took place within the movement which is described as the trans-avantgarde, the only outstanding trend established in the eighties, is a witness to these suppositions although not their only proof too. On the other hand performances at the 19th BITEF which have classical dramatic works for their motive, everyone in its own way, contains an anti-classical key.

Everyone of these performances to a greater or lesser degree has in it something destructive, somethings anti-classical, something new.

It is our desire to gather at this BITEF, after two decades, the largest number possible of those who left their mark on it and who still create a living theatre and take part in the adventure of the contemporary theatre of the world. We feel sure that the twentieth anniversary of BITEF will prove to be both our and their jubilee.

Mira Trailović and Jovan Ćirilov

Glavni program / Main programme 

289 Deutsches Theater (Berlin, Nemačka Demokratska Republika); B. Breht: Bućoglavi i Šiljoglavi; režija: Aleksandar Lang / Deutsches Theater (Berlin, German Democratic Republic); B. Brecht: Die Rundköpfe und die Spitzköpfe (Round Heads and Pointed Heads); direction: Alexander Lang

290 Pistolteatern (Stokholm, Švedska); J. B. Molijer: Učene žene; režija: Erik Apelgren / Pistolteatern (Stockholm, Sweden); J. B. Moliére: De lärda kvinnorna (Les Femmes Savants / The Learned Ladies); direction: Erik Appelgren

 291 Théâtre National du Chaillot (Pariz, Francuska); Viktor Igo: Lukrecija Bordžija; režija: Antoan Vitez / Théâtre National du Chaillot (Paris, France); Victor Hugo: Lucrèce Borgia (Lucrezia Borgia); direction: Antoine Vitez

292 Trickster Theatre Company (London, Velika Britanija); Šarivari; režija: Najdžel Džemison / Trickster Theatre Company (London, United Kingdom); Charivari; direction: Nigel Jamieson

293 Gledališče Sester Scipiona Nasice (Ljubljana, Jugoslavija); Retrogradni događaj Marija Nablocka / Gledališče Sester Scipiona Nasice (Ljubljana, Yugoslavia); Retrogardistični dogodek Marija Nablocka (Retrogarde Event Marija Nablocka)

294 Teatrului Nottara (Bukurešt, Rumunija); V. Šekspir: Kako vam drago; režija: Dan Miku / Teatrului Nottara (Bucharest, Romania); W. Shakespeare: Cum vă place (As You Like It); direction: Dan Micu

295 Theater der Stadt Heidelberg (Hajdelberg, Savezna Republika Nemačka); Johan Kresnik: Silvija Plat; koreografija: Johan Kresnik (Grand Prix) / Theater der Stadt Heidelberg (Heidelberg, Federal Republic of Germany); Johann Kresnik: Sylvia Plath; choreography: Johann Kresnik (Grand Prix)

296 Slovensko Mladinsko Gledališče (Ljubljana, Jugoslavija); Ivo Svetina: Lepotica i zver; režija: Dušan Jovanović / The Mladinsko Theatre (Ljubljana, Yugoslavia); Ivo Svetina: Lepotica in zver (Beauty and the Beast); direction: Dušan Jovanović

297 A Necessary Angel Theatre Company (Toronto, Kanada); Ričard Rouz i ansambl: Mein; režija: Ričard Rouz / A Necessary Angel Theatre Company (Toronto, Canada); Richard Rose and Ensemble: Mein; direction: Richard Rose

298 Московский театр драмы и комедии на Таганке (Moskva, Savez Sovjetskih Socijalističkih Republika); M. Gorki: Na dnu; režija: Anatolij Efros (Grand Prix, Nagrada Politike) / Drama Theatre on Taganke (Moscow, The Union of Soviet Socialist Republics); Макси́м Го́рький (M. Gorky): На дне (The Lower Depths); direction: Анато́лий Васи́льевич Э́фрос (Anatoly Efros);(Grand Prix, Politika Award)

299 Московский театр драмы и комедии на Таганке (Moskva, Savez Sovjetskih Socijalističkih Republika); A. P. Čehov: Višnjik; režija: Anatolij Efros (Grand Prix) / Drama Theatre on Taganke (Moscow, The Union of Soviet Socialist Republics); Анто́н Па́влович Че́хов (A. P. Chekhov): Вишневый сад (The Cherry Orchard); direction: Анато́лий Васи́льевич Э́фрос (Anatoly Efros); (Grand Prix)

300 Московский театр драмы и комедии на Таганке (Moskva, Savez Sovjetskih Socijalističkih Republika); Svetlana Aleksijevič: Rat nema žensko lice; režija: Anatolij Efros / Drama Theatre on Taganke (Moscow, The Union of Soviet Socialist Republics); Светла́на Алекса́ндровна Алексие́вич (Svetlana Aleksijevič): У войны не женское лицо (The Unwomanly Face of War); direction: Анато́лий Васи́льевич Э́фрос (Anatoly Efros)

Your Content Goes Here

error: Content is protected !!